سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نزدیک ترین خویشاوندی ها، دوستی دل هاست . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :20
بازدید دیروز :5
کل بازدید :9508
تعداد کل یاداشته ها : 22
103/7/7
2:53 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
صالحی[21]
(((( هزینه کردن برای آموزش ، بهترین سرمایه گذاری است . ))))) اینجانب صالحی تجربیات پانزده ساله خود را در زمینه آموزش و تعلیم کودکان مختلف در اختیار علاقه مندان قرار می دهم .

خبر مایه
بایگانی وبلاگ
 
زمستان 92[16]

به تجربه ثابت شده است که مشکلات اغلب کودکان کلاس اولی در عدم هماهنگی میان آموزش معلم و اولیاء به وجود می آید . که معلمان محترم با آموزش اولیاء در اول سال می توانند بسیاری از این عدم هماهنگی در آموزش را از بین ببرند . من یک نمونه از درس را توضیح می دهم بقیه حروف الفبا با همین سبک آموزش داده می شود. اگر ما در درس آب صفحه کتاب بخوانیم را مشاهده کنیم کتاب تقریبا دارای سه بخش می باشد .

کتاب بخوانیم 

در این درس شاید از خود پرسیده باشید بچه من که هنوز حرف ی را نخوانده چطور باید کلمه دریا و آبی را بخواند ؟ نکته عدم هماهنگی در آموزش همین جا هست . آموزش بخوانیم و بنویسیم به این صورت است که اگر پدر بزرگ یا مادر بزرگمان را که به مکتب رفته باشد را دیده باشید می توانستند کلمات قران را خوب بخوانند اما وقتی حروف را می خواستیم بپرسیم نمی دانستند یعنی کلمه را می خواندند ولی حروف را نمی شناختند این روش آموزش به آنها کلی خوانی بوده است یعنی کل حرف را بدون در نظر گرفتن اجزاء کلمه می خواندند در کتاب بخوانیم دقیقا کلی خوانی به همین صورت است یعنی ما از کودک می خواهیم که کلمه آب را بخواند و جزئیات حروف را از او نمی خواهیم . در زمان ما ده 50 و 60 ها به بعد برخلاف این روش بود یعنی ما ابتدا حرف آ را یاد می گیرفتیم و بعد حرف ب  و سپس اینها را کنار هم می گذاشتیم که می شد آب و می خواندیم آب  به این روش روش جزء به کل می گویند . در کتاب بنویسیم کودکان امروزی تقریبا این اصل رعایت شده است .

پس نتیجه می گیریم که در کتاب بخوانیم با روش کلی خوانی کار کنیم و در کتاب بنویسیم با روش جزء به کل .

اشکال اغلب اولیاء در همین هست که با ذهنیت وروشی که خود قبلا توسط کتابهای زمان خود آموزش دیده اند ( روش جزء به کل ) حالا سعی در آموزش کتاب بخوانیم با همان روش را دارند در حالی که روش آموزش این کتاب متفاوت و بصورت کلی خوانی کلمات استوار است .

حالا برای آموزش کتاب درس آب اگر به عکس دقت کنید هر درس به سه قسمت تقسیم شده ابتدا قسمت اول (شکل ) و بعد قسمت دوم (شکل و نوشته )و در پایان قسمت سوم (نوشته ) به همین ترتیب شما هم باید آموزش دهید . ابتدا ورقه ای سفید روی قسمت دوم و سوم بگذارید طوری که کودک فقط قسمت اول را ببیند و درباره تصویر و جزئیات قسمت اول خوب برای کودک توضیح دهید و ذهن او را درگیر کنید ( ببین پسرم این دختره داره آب بازی می کنه رنگ روسریش آبیه و کنار دریا توی آب رو ببینی چی می بینی ؟ آره درسته قایقه  آفرین و.... ) در مرحله دوم کاغذ سفید را کمی پایین تر می آورید و قسمت دوم را هم نمایان می کنید و می گوئید خوب پسرم حالا می خوام با هم سعی کنیم شکل ها رو تشخیص بدیم و نوشته هاشو بخونیم  توی لیوان چیه ؟ کودک می گوید آب    آفرین  اینجا کجاست؟ ( تصویر دوم ) کودک  دریا  آفرین  این چه رنگیه ؟ ( تصویر سوم )  آبی  آفرین .  به همین صورت بین تصویر و نوشته ها نگاه کودک را می گردانیم  و سعی می کنیم با تشویق کودک را وادار کنیم سریعتر جواب بدهد  یادتان باشد کمی استرس همراه با تشویق منجر به یادگیری پایدار خواهد بود .بعد از این که مطمئن شدیم کودک در قسمت دوم تبحر کافی را به دست آورد یعنی با نشان دادن تصویر یا کلمه  آن اسم آن را گفت حالا ورقه سفید را کلا بر می داریم و قسمت سوم را نیز از کودک می خواهیم بخواند هر جا کودک گیر کرد و در خواندن کلمه دچار اشکال شد یک مرحله به قبل بر می گردیم . وقتی دو سه بار این کار را تکرار کنید کم کم کودک در خواندن کلمات سریع این مهارت را پیدا می کند . بعد از چند روز که با کودک کار کردید و فکر کردید که به مهارت کافی برای خواندن این درس رسیده است حالا همان برگه سفید را بر روی قسمت اول بگذارید و از کودک بخواهید قسمت دوم را بخواند و وقتی خواند برگه را روی قسمت اول و دوم بگذارید و از کودک بخواهید فقط نوشته های قسمت سوم را بخواند و اگر می خواهید خیالتان راحت شود که کودکتان این درس را کاملا یاد گرفته پا را از این هم فراتر بگذارید و کلمات را روی کاغذ های هم انداز و یک رنگ بنویسید و از کودک بخواهید سریع آنها را که به او نشان می دهید بخواند اگر در این قسمت هم موفق شد لذت یادگیری را به کودکتان هدیه داده اید و بدانید او کلمه آّب و دریا و آبی را تا آخر عمرش از یاد نخواهد برد و کودک این لذت را با هیچ لذت دیگری معاوظه نخواهد کرد .

 

اگر سوالی در این موارد داشتید من در خدمتم .